Victoriei Nr 2 Botoşani +40 231.517.126 secretariat@djdpbt.ro

Detalii contact

Strada Victoriei Nr 2 Botoşani

Telefon: +40 231 517 126, +40 744 572 445

Email: secretariat@djdpbt.ro

djdp_botosani@yahoo.com

 Program de lucru:
Luni- Joi, 7.00-15.30; Vineri: 7.00-13.00.

Program de audiențe la conducerea DJDP Botoșani Luni- Joi: 8.00 - 14.00 Vineri : 9.00 -11.00

Autorizaţie specială de transport

Eliberarea autorizaţiilor speciale de transport

 

Direcția Județeană de Drumuri și Poduri Botoșani, în calitate de administrator al drumurilor județene ,emite prin compartimentul de specialitate control , monitorizare trafic şi autorizaţii transport, autorizaţii speciale pentru transporturile pe drumurile judeţene care au greutăţi şi gabarite ce depăşesc prevederile legale şi asigură controlul respectării prevederilor din aceste autorizaţii, în conformitate cu prevederile OG 43/1997 privind regimul drumurilor și a Regulamentului de Organizare și Funcționare, aprobat prin HCJ 117/27.06.2024.         

În România,este interzisă circulaţia pe drumurile publice cu depasirea masei totale maxime admise, maselor maxime admise pe axe si/sau dimensiunilor maxime admise prevazute în anexele nr. 2 si 3, din OG 43/1997 privind regimul drumurilor publice. 

Prin excepţie, circulaţia se poate efectua numai în baza autorizatiei speciale de transport, denumită în continuare AST, eliberată, fara discriminare, de administratorul drumului pe care se efectueaza transportul, în conditiile stabilite prin ordin comun al ministrului transporturilor si infrastructurii si al ministrului administratiei si internelor.

AST este documentul prin care administratorul drumului stabileşte traseul ce urmează a fi parcurs, condiţiile de efectuare a transportului şi tarifele datorate

AST se eliberează de administratorul drumului pe care se circulă.

Prin excepţie, AST se eliberează de administratorul drumurilor de interes naţional şi pentru alte categorii de drumuri care nu sunt în administrarea sa şi care fac parte din traseu împreună cu categoria drumurilor de interes naţional, în condiţiile stabilite prin normele prevăzute prin OG 43/1997.

 AST este documentul necesar pentru circulaţia vehiculelor rutiere cu depăşiri ale maselor maxime admise şi/sau ale dimensiunilor maxime admise, valabil pentru numerele de înmatriculare sau de înregistrare a vehiculelor, pentru caracteristicile tehnice, traseul, sensul, perioada şi condiţiile de circulaţie înscrise în AST.

 AST se eliberează pentru:

  1. a) transporturi a căror încărcătură este indivizibilă. Prin încărcătură indivizibilă se înţelege încărcătura care, în scopul transportului rutier, nu poate fi divizată în două sau mai multe încărcături fără cheltuieli nejustificate sau fără riscul deteriorării şi care, din cauza dimensiunilor şi masei sale, nu poate fi transportată de un autovehicul, o remorcă, un tren rutier sau un vehicul articulat astfel încât acesta să respecte masele şi/sau dimensiunile maxime admise; Jurisprudenţă
  2. b) vehicule care depăşesc constructiv masele şi/sau dimensiunile maxime admise;
  3. c) transporturi de mărfuri care nu sunt indivizibile, dacă este depăşită cel puţin:

 (i) masa totală să nu depăşească cu mai mult de 25% masa totală maximă admisă;  

 (ii) masa pe axe să nu depăşească masa maximă ce poate fi autorizată, prevăzută la alin. (8) din OG 43/1997;

  (iii) lungimea să nu depăşească cu mai mult de 3,0 metri lungimea maximă admisă;

 (iv) lăţimea să nu depăşească 3,20 metri;

(v) să nu fie depăşită înălţimea maximă admisă;

  1. d) transporturi pentru care nu se depăşesc masele maxime autorizate constructiv ale vehiculelor.
  2. e) valorile prevăzute la lit. c) pot fi modificate prin normele prevăzute la alin. (2).

 Pe lângă încărcătură indivizibilă se pot transporta şi alte tipuri de încărcături, dacă nu se depăşeşte masa maximă ce poate fi autorizată pe axe prevăzută astfel:  

  1. a) 3,5 tone, pentru axa simplă;
  2. b) 6,0 tone, pentru axa dublă (tandem);
  3. c) 7,0 tone, pentru axa triplă (tridem).

AST se poate elibera şi pentru vehiculele care depăşesc masele pe axe prevăzute , dacă se transportă mărfuri indivizibile pentru care nu există posibilitatea tehnică de efectuare a transportului, care să respecte masele maxime pe axe   în baza unui proiect de transport.  Proiectul de transport se întocmeşte dacă este îndeplinită cel puţin una dintre următoarele condiţii:

  1. a) masa totală mai mare sau egală cu 120 tone, pentru traversarea lucrărilor de artă proiectate pentru clasa E de încărcare, conform standardelor tehnice în vigoare;
  2. b) masa totală mai mare sau egală cu 100 tone, pentru traversarea lucrărilor de artă proiectate pentru clasa I de încărcare, conform standardelor tehnice în vigoare;
  3. c) masa totală mai mare sau egală cu 80 tone, pentru traversarea lucrărilor de artă proiectate pentru clasa II de încărcare, conform standardelor tehnice în vigoare;
  4. d) masele pe axe mai mari decât cele prevăzute, condiţionat de respectarea prevederilor
  5. e) dacă există restricţii de circulaţie ale căror valori sunt mai mici decât masa totală a transportului.

 Studiul de traseu se întocmeşte dacă este îndeplinită cel puţin una dintre următoarele condiţii:

  1. a) lungime mai mare sau egală cu 50,0 metri, pentru drumurile reabilitate şi cele nereabilitate;
  2. b) lungime mai mare sau egală cu 40,0 metri, pentru drumurile modernizate;
  3. c) lungime mai mare sau egală cu 25,0 metri, pentru drumurile pietruite;
  4. d) lăţime mai mare sau egală cu 7,0 metri, pentru drumurile reabilitate;
  5. e) lăţime mai mare sau egală cu 6,0 metri, pentru drumurile nereabilitate;
  6. f) lăţime mai mare sau egală cu 5,0 metri, pentru drumurile modernizate;
  7. g) lăţime mai mare sau egală cu 4,0 metri, pentru drumurile pietruite;
  8. h) înălţime mai mare sau egală cu 5,0 metri, dacă pe sectorul de drum ce urmează a fi parcurs sunt instituite restricţii pentru înălţime, indiferent de valoarea restricţiei;
  9. i) lungime mai mare sau egală cu 30,0 metri şi lăţime mai mare sau egală cu 5,0 metri, pentru drumurile reabilitate şi pentru cele nereabilitate;
  10. j) lungime mai mare sau egală cu 25,0 metri şi lăţime mai mare sau egală cu 4,0 metri, pentru drumurile pietruite;
  11. k) dacă există restricţii de circulaţie ale căror valori sunt mai mici decât cele ale transportului cu vehicule.

În proiectul de transport se vor menţiona posibilitatea şi condiţiile de circulaţie şi pentru celelalte mase şi/sau dimensiuni care depăşesc limitele maxime admise şi sunt mai mici decât cele prevăzute mai sus.

 În studiul de traseu se vor menţiona posibilitatea şi condiţiile de circulaţie şi pentru celelalte valori care depăşesc dimensiunile maxime admise şi sunt mai mici decât cele prevăzute     Condiţiile pentru întocmirea proiectului de transport şi studiului de traseu pot fi modificate prin normele prevăzute de OG 43/1997.

 Proiectul de transport şi studiul de traseu se întocmesc în condiţiile stabilite prin normele prevăzute prin OG 43/1997 şi constituie anexa la AST.

Circulaţia vehiculelor cu nerespectarea numerelor de înmatriculare sau de înregistrare ale vehiculelor, a caracteristicilor tehnice, a traseului, a sensului, a perioadei înscrise în AST se consideră circulaţie fără AST.  

 În cazul circulaţiei cu depăşiri ale maselor şi/sau dimensiunilor maxime admise fără AST ori cu nerespectarea AST, responsabilitatea revine, după caz:

a) operatorului de transport rutier, astfel cum acesta este înscris în documentele de transport;

b) persoanei fizice sau juridice care foloseşte vehiculul în baza unui alt drept decât dreptul de proprietate, în situaţia în care operatorul de transport rutier nu poate fi identificat din documentele de transport;

c) deţinătorului vehiculului rutier, în cazul în care persoanele prevăzute la lit. a) şi b) nu pot fi identificate;

d) conducătorului auto, în cazul în care persoanele prevăzute la lit. a), b) şi c) nu pot fi identificate;

e) expeditorului, conform responsabilităţilor care îi revin în baza prevederilor legale în vigoare.

Circulaţia vehiculelor cu depăşiri ale maselor şi/sau dimensiunilor maxime admise pentru care s-au eliberat AST-uri este interzisă în zilele de sâmbătă, duminică, în zilele premergătoare zilelor de sărbătoare legală şi în zilele de sărbătoare legală, între orele 6,00 şi 22,00.

Prin excepţie, emitentul AST poate autoriza circulaţia vehiculelor în perioadele restricţionate, în condiţiile stabilite prin normele prevăzute prin OG 43/1997.

 Lucrările de amenajare sau de consolidare a infrastructurii rutiere, de modificare a instalaţiilor aeriene sau subterane, precum şi orice alte lucrări necesare efectuării transporturilor cu depăşiri ale maselor şi/sau dimensiunilor maxime admise, cuprinse în proiectul de transport sau în studiul de traseu prevăzut   revin persoanei fizice sau persoanei juridice înscrise în AST.        Execuţia lucrărilor  se aprobă de administratorul drumului respectiv, în condiţiile stabilite prin normele OG 43/1997.

Pentru vehiculele prevăzute la alin. (2) din OG 43/1997 se aplică tarife suplimentare de utilizare a drumurilor calculate în funcţie de masa totală, de masele pe axe, de dimensiunile rezultate la transport, de categoria drumului şi de lungimea traseului care urmează să fie parcurs.

Tarifele prevăzute   şi excepţiile de la plata acestora se stabilesc de administratorii drumurilor publice şi se aprobă:

a) prin ordin al ministrului transporturilor, pentru drumurile de interes naţional; 17/12/2014  

 b) prin hotărâre a consiliilor judeţene, pentru drumurile de interes judeţean;

La nivelul DJDP Botoşani, conform prevederilor OG 43/1997 privind regimul drumurilor tarifele aferente AST se stabilesc în baza HCJ adoptată annual.

Personalul de specialitate din cadrul  compartimentului  control și monitorizare trafic eliberează AST în baza cererii depuse de transportator şi în baza unei calculaţii aprobate de conducerea DJDP Botoşani.

  • Eliberarea AST se face la solicitarea scrisă a operatorului de transport sau a unei terţe persoane, în numele operatorului de transport.
  • Masele şi dimensiunile maximeadmise ale vehiculelor rutiere aflate în circulaţie pe drumurile publice din România sunt cele prevăzute în anexele nr. 2 şi 3 la OG nr. 43/1997privind regimul drumurilor, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
  •  AST se poate elibera numai pentru circulaţia vehiculelor:
    a) a căror încărcătură este indivizibilă;
    b) fără încărcătură, care depăşesc constructiv masele şi/sau dimensiunile maxime admise.
  • AST nu se eliberează pentru circulaţia vehiculelor cu depăşiri a căror încărcătură nu este indivizibilă.
  • Pentru vehiculele care, din construcţie, depăşesc masele şi/sau dimensiunile maxime admise, AST se poate elibera pentru perioade de 90 de zile sau 12 luni consecutive, fără înscrierea traseului, tarifele suplimentare fiind calculate, în cazul drumurilor de interes naţional, pentru un rulaj mediu de 1.000 km/lună pentru categoria de drum modernizat.
  • Cererea pentru eliberarea AST se completează integral de către solicitant, acesta purtând întreaga responsabilitate cu privire la corectitudinea informaţiilor, furnizate sub sancţiunea legii penale privind falsul în declaraţii.
  • Titularul AST este în toate cazurile operatorul de transport care poartă întreaga responsabilitate a circulaţiei vehiculului cu depăsiri, în conformitate cu condiţiile prevăzute în AST şi cu legislaţia în vigoare.
  • Pentru a obţine o AST, solicitantul trebuie să completeze o cerere.
  • Emiterea AST poate fi refuzată dacă cererea nu este completată integral sau prezintă neconcordanţe ale datelor înscrise. Refuzul emitentului de a da curs solicitării de autorizare a unui transport cu depăşiri va fi comunicat în scris solicitantului, în termenul de soluţionare a cererii, respectiv 8 zile, cu detalierea motivelor care au determinat refuzul.
  • În cazul în care AST nu se poate elibera din cauze datorate solicitantului, cererile pentru eliberarea AST sunt considerate estimări şi se tarifează conform prevederilor legale.
  • Termenul maxim de soluţionare a solicitărilor pentru eliberarea autorizaţiilor speciale de transport (AST), cu excepţia celor pentru care se achită tariful de urgenţă, este de:
    • 8 zile lucrătoare de la data depunerii, pentru emitenţii din cadrul DRDP;
  • AST se eliberează cu plata prealabilă a tarifelor suplimentare pentru depăşirea maselor şi/sau a dimensiunilor maxime admise, prevăzute de legislaţia în vigoare.
  • Modalităţile de plată a contravalorii AST sunt următoarele:
    • în numerar, la casieria care funcţionează în incinta instituţiilor emitente;
    • prin virament (ordin de plată) în conturile menţionate pe formularele de solicitare AST.
  • La ridicarea AST, solicitantul va prezenta/ transmite o copie a documentului care atestă efectuarea plăţii, pe care va înscrie olograf textul “Subsemnatul ................., declar pe proprie raspundere, sub sancţiunea legii penale privind falsul în declaraţii, că prezentul act este conform cu originalul”.
  • Predarea AST se face către un delegat împuternicit al solicitantului sau operatorului de transport, pe bază de semnătură, cu înscrierea datelor de identificare în registrul de evidentă al AST emise.
  • AST trebuie să se afle la bordul vehiculului, în original, pe toată desfăşurarea transportului cu depăşiri.
  • În cazul pierderii, furtului sau distrugerii AST, emitentul poate elibera o copie cu valoare de original, în condiţiile prevăzute de actele normative în vigoare.